Monday, July 23, 2012

TIP RAMADHAN: PUASA DIDIK ANAK LEBIH EMPATI


“Mak, adik lapar lah” rungut anak saya Izzuddin ( 10 tahun) setiap petang dari hari pertama puasa hingga ke hari ini.

“Kalau adik lapar, waktu berbuka puasa nanti insya-Allah tersedia hidangan enak tapi bayangkan orang miskin yang lapar tu belum tentu dapat makan hari ini. Sebab itu Allah perintahkan kita berpuasa supaya kita merasai derita orang miskin dan selalu bersedekah membantu mereka.” jawab saya dengan nada mendidik.

Izzuddin mengangguk seakan mengerti dan berhenti merungut. Sekurang-kurangnya untuk hari ini dan besok perkara yang sama mungkin berulang. Saya juga akan mengulangi jawapan-jawapan untuk mendidik. Apa pun senyuman dan ciuman mesra tetap saya berikan sebagai pengukuhan.

Kanak-kanak seawal 3 tahun sudah mula menunjukkan rasa empati dan belas kasihan kepada orang lain dengan cara memujuk contohnya. Kanak-kanak berinteraksi dan memberi makna kepada kehidupan mereka secara natural dan dengan bantuan orang yang lebih dewasa.

Apa pun puasa mendidik sahsiah dan kerohanian anak. Antara lain lapar dan dahaga mendidik anak untuk merasai kesengsaraan orang lain. Ia juga mendidik jiwa anak untuk selalu bersyukur dan bersedekah. Sebulan masa latihan jiwa anak insya-Allah dapat mengukuhkan keperibadian unggul.

Wallahua’lam.
Rosnah Ahmad
Madrasah Ramadhan
Sebuah rumah kecil di Perkampungan Cenderawasih

No comments: