Friday, January 28, 2011

Tip keibubapaan 47:Ciuman masih penawar yang berkesan

Assalamualaikum kepada semua pembaca,

Moga semua sihat sejahtera sekeluarga hendaknya...

Sudah lama saya tidak bersua menulis tip-tip keibubapaan. Rindu juga menulis.

Masih ingat tip keibubapaan ciuman dan pelukan penawar di awal-awal penulisan saya di blog ini.

Tip keibubapaan 4: ciuman dan pelukan penawar

Kanak-kanak memang bijak menarik perhatian ibu bapa mereka. Kadang-kadang mereka suka mengadu sakit walaupun hanya sedikit. Anak saya Mohammad ‘Izzuddin ( 2 tahun) contohnya sering menangis mengadu sakit tangan dan jarinya. Apa yang selalu saya lakukan disamping menyapu ubat ditempat sakit adalah menunjukkan rasa simpati, meniup, mencium tempat yang diadu sakit dan memeluknya. Cara begini memang mujarab. Dia akan berhenti menangis dan rasa dihargai, diberi perhatian dan gembira.
 

Namun tip ini masih berguna.

Sekarang Izzuddin sudah masuk 9 tahun. Minggu lepas saya cuti sakit di rumah. Satu petang Izzuddin mengadu betisnya luka selepas bermain di taman. Saya memanggilnya dekat saya, minta ditunjukkan luka. 

Secara spontan saya mengangkat betisnya dan memberi ciuman pada luka yang sedikit sahaja.

Izzuddin tersenyum puas. Tiada kata-kata diungkapkan tetapi senyumannya meleret sehingga dia berlalu duduk di sofa dan meneruskan tontonan di televisyen.

"Ciuman masih penawar yang berkesan", kata hati saya....

Seronok tengok keletah anak-anak.

Wallahua'lam.

1 comment:

alfariq said...

Tips yang menarik..anak-anak perlu dihargai..mereka perlukan perhatian daripada ibu bapa..