Monday, January 26, 2009

HIJRAH

Setiap tahun konsep hijrah semakin difahami sering dengan usia saya yang semakin meningkat.

Tahun ini saya nekad untuk berhijrah dengan lebih strategik. Saya perlu bangkit menghadapi ketakutan-ketakutan yang ada dan terus mengorak langkah dengan yakin. Potensi diri perlu digunakan sepenuhnya.

Saya mulakan hijrah dengan doa yang lebih strategik. Kemudian menghabiskan 2 minggu membaca buku lama dan membeli beberapa buku baru mengenai mengenal dan mencapai kecemerlangan diri. Saya perlu mengubah cara saya berfikir dan bekerja.

Selepas itu, saya mula melukis dan menulis hajat dalam ”my vision book”. Setiap hari saya akan melihat semula. Jika ada masa saya melukis dan menulis semula.

Saya dapat rasakan kelainan walaupun baru hampir tiga minggu saya melakukannya. Saya mula mengorak langkah dengan lebih yakin. Perkara-perkara positif mula menghampiri saya. Kebahagiaan, kejayaan dan ketenangan yang dihajati semakin dirasai.

Apa pun saya tahu cabaran yang paling besar adalah untuk istiqamah dengan perubahan diri. Teringat moto seorang sahabat saya ” nikmatilah hidup”. Saya mula memahaminya dalam konteks yang lebih besar

Kadang-kadang saya sering dihantui masa lampau yang saya kira telah banyak menggangu dan menyekat kemajuan diri. Ada ketika saya berharap tidak dipertemukan dengan seseorang yang meninggalkan sejarah hitam dalam diri.

Walau apa pun untuk ke sekian kalinya saya bersyukur atas apa jua kurniaan Allah.
Teringat kata-kata ”Everyone we met is our teacher ”.

Kepada semua yang pernah hadir dalam hidup, saya ucapkan terima kasih kerana sememangnya meraka adalah cikgu yang telah mengejar saya erti sebenar kehidupan.

Saya doakan pembaca juga mencapai kejayaan dalam hijrah menuju kecemerlangan diri dan keluarga masing.masing. Amin.

Hijrah menghidupkan jiwa.

Sekian. Wallahua’lam.

No comments: