Tuesday, May 22, 2007

TIP MENGAPA MESTI MENULIS-MENULIS MENUKAR CORAK PEMIKIRAN

Sesetengah Ayat Quran, dan semua doa dan solat adalah penegasan ( affirmations) yang sentiasa kita ikrar dan ulang supaya minda bawah sedar kita selari dengan tujuan hidup kita ( our subconscious is aligned with our life purpose). Ini akan menolong kita membentuk personaliti dan tindakan kita. ( terima kasih kepada  Dr. Suriya atas perkongsian tip ini daripada Empowered Leaders In Training ( ELIT) ) 

Menulis kalimah toiyibah bukan sahaja sedekah yang disarankan oleh Allah tetapi juga merupakan penegasan yang efektif. Ia membantu menukar corak pemikiran yang insyaa-Allah akan membawa realiti kejayaan kepada penulis.

Ramai dihantui oleh sempadan minda yang menganggap diri belum cukup baik dan cukup ilmu untuk menulis. Tapi sebenarnya kita memperbaiki diri dan menambah ilmu apabila kita menulis. Tanpa disedari semasa kita mencari bahan dan menulis kitalah orang pertama mendapat ilmu dan sedang membuat penegasan  yang baik pada diri. Insyaa-Allah kita akan terus berubah seiring dengan usaha penulisan yang kita lakukan.

Sekiranya kita terpaksa menulis berulang-ulang kali—jangan bimbang kerana sebenarnya pengulangan dan pengukuhan sedang berlaku. Seperti kanak-kanak orang dewasa juga belajar dari pengulangan dan pengukuhan.

“Sehari selembar benang, lama-lama menjadi kain”.

Wallahua’lam. Sekian.

Rosnah Ahmad.

No comments: