Tuesday, May 22, 2007

TIP KENAPA MESTI MENULIS-KEHIDUPAN ITU TARBIYAH

TIP MENGAPA MENULIS #2
KEHIDUPAN ITU TARBIYAH

Setiap insan adalah unik dan istimewa.  Setiap orang datang dari latar belakang keluarga, pendidikan, pekerjaan dan pergaulan yang berbeza. Perjalanan hidup  mencari redha Allah seseorang juga berbeza. 

Kehidupan adalah tarbiyah yang apabila dikongsi boleh dimanafaatkan oleh pembaca terutama golongan muda yang sedang mencari-cari identiti diri. Juga golongan yang sedang mencari-cari jalan keluar darip apa jua permasalahan yang sedang dihadapi.

Contoh  buku “ Mengapa Saya bekerja ?” terbitan PTS Publication adalah kompilasi cerita wanita berkerjaya oleh lebih 20 orang penulis termasuk saya sendiri. Perkongsian cerita wanita-wanita ini boleh menaji pedoman kepada pembaca. Mereka boleh reflek dan belajar dari pengalaman wanita-wanita ini.

Buku “ Ibu Madrasah Pertama” keluaran Tinta Ori Enterprise pula adalah kompilasi 25 orang anak-anak yang menulis berkaitan ibu mereka.  Buku ini juga menceritakan bagaimana ibu menjadi sumber inspirasi mereka untuk meniti kejayaan hari ini.

Menulis pengalaman dari hati yang ikhlas boleh menyentuh pembaca dan memotivasikan mereka untuk berubah. Dalam diri setiap orang  ada penawar buat diri dan orang lain, Insyaa-Allah.

 Publish or perish”.

Wallahu A’lam

Rosnah Ahmad

No comments: