Tuesday, May 1, 2007

TIP 26: AYAH MEMBENTUK PERIBADI ANAK

Kita semua tahu bahawa ayah adalah pembentuk disiplin terbaik untuk anak-anak. Dalam Surah Lukman banyak diceritakan perihal Lukman membentuk akhlaq dan disiplin anaknya.

Sebenarnya kebiasaannya anak lebih cepat mendengar kata ayah apabila disuruh. Mungkin ayah lebih tegas dan ini kelebihan yang Allah berikan kepada kaum bapa. Mereka juga mempunyai kurang kerisauan berbanding ibu. Suami saya contohnya tak banyak menegur anak, hanya bila perlu sahaja, selebihnya " lah dah memang budak-budak begitu, biar jelah".

Saya selalu mengingatkan suami supaya memainkan peranan mendisiplinkan anak-anak dalam banyak perkara terutama solat, rutin sekolah, mengaji dan waktu bermain.

Suami saya walaupun memanjakan anak -anak tapi mereka masih mendengar kata termasuk ‘Izzuddin yang masih kecil tu. Kadang-kadang bila abah pandang saja mereka dah tahu apa kena buat.

Sebenarnya semua bapa suka kalau diberi peluang untuk mendidik dan mendisiplinkan anak. Cuma kadang-kadang kita para ibu selalu ingin mendominasi. Teringat suami saya pernah menegur bahawa saya selalu nak buat semua perkara. Bukan apa saya ni dulu perfectionist sikit. Kalau orang lambat buat, tak tahan tengok. Tapi sekarang kena banyak bersabar sebab orang lain tidak sama dengan kita.

Ibu-ibu tidak harus melakukan semua perkara dan harus pandai membahagi tugas bersama seisi keluarga. Insya-Allah rumahtangga lebih harmoni dan semua ahli keluarga dapat memainkan peranan mereka. Kalau kita terlalu berfungsi orang lain dalam keluarga akan kurang berfungsi. Secara idealnya setiap ahli dalam keluarga mesti berfungsi secara normal.

Bagaimana untuk mengetahui samada kita telah terlalu lebih berfungsi. Cuba tuliskan senarai tugas-tugas kita, sekiranya terlalu panjang dan sukar untuk kita mencari masa untuk diri sendiri, ini bermaksud kita mungkin terlalu berfungsi dan boleh mengakibatkan keletihan dan stress.

Ini adalah tidak bagus kerana apabila stress, kita mudah hilang fokus dan sukar untuk menyatuni anak-anak dengan tenang dan hikmah. Sebagai ibu kita perlu pandai menjadi pemudahcara dan pembimbing kepada anak-anak melakukan tanggungjawab mengikut kesediaan tahap umur mereka. Ianya sangat baik bagi memupuk sikap bertanggungjawab dan suka menolong dalam diri anak.

Sekian. Wallahu'alam

No comments: