Tuesday, May 1, 2007

TIP 19: SERULAH ANAK DENGAN NAMA-NAMA YANG BAIK

Ibu bapa dianugerahkan Allah dengan pelbagai kelebihan untuk membantu tugas berat mengasuh dan mendidik anak-anak.

Kita digalakkan untuk sentiasa mendoakan anak-anak. Selain daripada itu apa sahaja harapan, kata-kata, niat dan keyakinan ibu bapa terhadap anak-anak adalah juga doa untuk mereka. Kita mestilah mengambil kesempatan untuk menggunakan kelebihan ini untuk kebaikan anak-anak.

Selain memanggil nama anak, ianya juga baik kalau kita boleh memanggil mereka dengan doa-doa yang baik. Berikut adalah beberapa panggilan yang saya biasa gunakan untuk anak-anak saya:

Anak yang soleh dan musleh
Anak yang taat kepada Allah
Khalifah Allah
Anak yang diredhai Allah
Anak yang masuk syurga
Anak yang hafaz Quran
Penyejuk mata (Quratul A'yun)
Anak yang taat pada ibu bapa
Anak yang rajin solat

Saya juga mengikut arwah emak saya memanggil anak dengan panggilan “anak bertuah” apabila mereka melakukan kesalahan.

Selain itu banyak lagi gantinama yang saya gunakan sebagai untuk memanggil anak-anak mengikut kesesuaian masa dan tingkah laku mereka. Insya-Allah, cara ini dapat membantu membentuk peribadi anak.


Sekian. Wallahua'lam

No comments: