Tuesday, May 1, 2007

TIP 18: PENEGASAN POSITIF( POSITIVE AFFIRMATIONS)

Sesetengah Ayat Quran, dan semua doa dan solat adalah penegasan ( affirmations) yang sentiasa kita ikrar dan ulang supaya minda bawah sedar kita selari dengan tujuan hidup kita ( our subconscious is aligned with our life purpose) dan ini akan menolong kita membentuk personaliti dan tindakan kita. ( terima kasih pada Dr. Suriya atas tip ini dari ELIT training)

Anak-anak juga sangat bagus diasuh untuk selalu berdoa dan menggunakan teknik penegasan untuk membentuk peribadi mereka. Melalui pengalaman, saya mengajar anak beberapa penegasan seperti contoh Izzuddin tiga tahun akan berkata :

"Adik anak yang soleh dan musleh"
" Adik Khalifah Allah"
" Adik anak yang taat kepada Allah"
“Adik penolong agama Allah”
“Adik sayang mak”

Saya mengajar anak setiap hari sejak lahir dan apabila sudah pandai bercakap mereka akan ikut dan ianya menjadi seperti skrip yang diulang setiap hari. Biasanya ia dilakukan sebelum tidur apabila ada banyak masa bercakap dengan anak. Saya yakin cara ini amat berkesan dalam proses pengasuhan dan pendidikan seorang anak menjadi khalifah di muka bumi ini.

Untuk menjadi ibu bapa yang baik elok kalau kita banyak berdoa disamping selalu menegaskan kepada diri kita. Saya selalu menegaskan bahawa " Saya seorang ibu yang baik". Insya-Allah dengan ilmu, usaha, doa dan penegasan kita boleh mengawal minda bawah sedar dan tindakan kita terhadap anak-anak akan menjadi lebih hikmah.

Sekian. Wallahu'alam.

No comments: