Tuesday, May 1, 2007

TIP 14:TIMANG TINGGI-TINGGI

Menimang anak semasa bayi sangat baik untuk membina daya imbangan, gerak-geri dan koordinasi sistem pertuturan, gerak- geri jari halus dan membina otot-otot.

Menimang harus dilakukan secara perlahan-lahan kerana ada anak yang mula-mula rasa gayat. Ianya lebih baik dimulakan dengan mendodoi anak. Kita harus berhati-hati ketika menimang anak supaya tidak melambung terlalu tinggi dan melepaskan tangan kita dari ketiak anak. Jangan mengoncang anak dan jagalah leher mereka yang masih belum tegap. Lebih elok iringi aktiviti menimang anak dengan zikir dan nasyid.

Ibu-ibu kita dulu menimang kita sejak bayi lagi sambil menyanyi lagu:

Timang tinggi-tinggi
Sampai cucur atap
Belum tumbuh gigi
Dah pandai baca kitab

Saya mendapat tahu bahawa " belum tumbuh gigi dah pandai baca kitab" bermaksud anak boleh baca Quran sebelum tumbuh gigi kekal sekitar 6 atau 7 tahun. Kreatif sungguh orang-orang dulu mengasuh anak dengan pergerakkan kreatif dan nyanyian yang berbentuk doa serta membawa mesej Islam.

Kemudian bila anak sudah pandai melompat mereka suka melompat di atas tilam. Ini memang sesuatu yang fitrah. Pastikan kaki mereka tidak kotor dan anak tidak jatuh dan terhantuk kepala katil.

Anak-anak kami sangat suka melompat atas tilam spring kami. Baru-baru ini kami terpaksa beli tilam baru kerana spring sudah tidak elok kerana selalu dilompat oleh anak-anak. Lebih elok kalau anak melompat di atas trampolin tapi kekadang budak ni suka melompat atas tilam juga walaupun setelah dibeli trampolin.

SEKIAN. WALLAHU'ALAM

No comments: