Monday, May 21, 2007

TIP CIPTA MASA UNTUK DAKWAH:PERALATAN DAPUR

Setiap dari kita dikurniakan 24 jam sehari. Masa harus dicari dan dicipta. Maksudnya kadang-kadang kita tak perasan bahawa masih ada banyak ruang masa tetapi kita tidak pandai mengurus masa dan akhirnya masa yang mengurus kita. Untuk menjadi da’i yang cemerlang kita mesti sedar bahawa masa mesti terus dicari supaya kita ada banyak masa untuk berdakwah. Kemudian mengaku bahawa kita masih belum mengoptimumkan penggunaan masa seterusnya mencari ilmu bagaimana dan akhirnya berubah. Sahabat saya Norhaini Kamaruddin mengingatkan saya jangan kata ‘saya tak ada masa’ dan “saya sibuk” kerana kata-kata adalah doa bimbang kita benar-benar tak ada masa dan sibuk dengan perkara-perkara yang tidak sepatutnya. PERALATAN DAPUR Saya panjangkan tip ini yang diberikan oleh sahabat saya Solehah Abdullah ketika berkunjung ke rumah saya baru-baru ini. Beliau adalah Australian yang masuk Islam lebih 20 tahun lalu dan mempunyai 7 orang— 6 lelaki dan 1 perempuan berumur antar 25 dan 14 tahun. Peralatan dapur terutamanya pinggan, mangkuk, cawan dan periuk belanga sebenarnya banyak memgambil masa kita untuk dibasuh dan disimpan. Secara idealnya setiap ahli keluarga mesti membasuh dan menyimpan sendiri peralatan yang digunakan dan saling tolong menolong tetapi untuk menerapkan sikap bertanggungjawab ini kita mesti ada kaedah memastikan ianya berlaku. Letakkan hanya bilangan peralatan yang secukupnya untuk kegunaan seisi keluarga. Ini mengelakkan anak-anak terutamanya menggunakan selagi ada pinggan, mangguk serta cawan dan dihimpunkan dalam sinki atau atas meja tanpa di basuh. Tip ini menggalakkan mereka membasuh peralatan apabila tiada lagi peralatan yang bersih yang hendak diguna . Kita juga boleh melabel peralatan masing-masing. Jadi setiap orang terpaksa menjaga, membasuh dan menyimpan peralatan setelah digunakan. Saya telah mencuba tip ini dan memang berbaloi. Saya mula dengan menyimpan peralatan yang tidak digunakan setiap hari. Untuk pinggan mangkuk dan cawan saya menyimpannya dalam bekas plastik bertutup yang besar (baru-baru ni ada sale kat Giant) supaya tidak berhabuk dan boleh terus digunakan bila ada tetamu datang. Latihlah anak-anak untuk melakukan kerja-kerja rumah. Bahagikan tugas mengikut minat anak dan latihlah anak secara beransur-ansur. Selamat mencuba. Mungkin ada tip lain yang lebih baik dan ada manafaatnya. Mari berkongsi. Yang ringan sama dijinjing yang berat sama dijunjung. Melentur buluh biarlah dari rebungnya. Wallahua’lam. Sekian.

No comments: