Thursday, April 26, 2007

TIP 9:JANGAN, BOLEH, TETAPI

Semua orang mengetahui bahawa tidak bagus untuk selalu mengatakan 'jangan' kepada anak-anak kecil kerana ianya akan menghalang banyak perkembangan mereka. Walau bagaimanapun dalam beberapa keadaan kita boleh berkata 'jangan' iaitu:

1. Apabila anak membahayakan diri mereka.
2. Apabila anak membahayakan orang lain.
3. Apabila anak merosakkan barang, harta benda atau alam sekitar
4. Apabila akhlak mereka tidak mengikut akhlak Islam dan
5. Apabila anak tidak mengikut syariat atau peraturan-peraturan Islam.

Biasanya apabila kita membaca buku-buku dari barat hanya perkara 1-3 diberikan sebagai garispanduan. Sebagai orang Islam kita harus lebih peka kepada kehendak Islam dalam mendidik anak-anak .

Selain dari itu perlu biasakan mengatakan ' boleh tetapi' pada keadaan lain supaya anak tidak rasa tertekan dengan kehendak ibu bapa. Contohnya kalau anak hendak makan aiskrim tetapi batuk kita katakan ' boleh tetapi mesti tunggu sehingga batuk baik dahulu'. Elakkan daripada cepat bercakap “jangan” pada anak-anak.

Juga awas bila melarang anak kecil dengan mengatakan 'jangan'. Contohnya " jangan berlari". Apa yang anak dengar adalah perkataan 'berlari" . Ianya lebih berkesan kalau kita menggunakan arahan-arahan positif seperti ' jalan elok-elok' atau 'hati-hati'. Kalau anak berdiri dan kita mahukan mereka duduk. Katakan ' sila duduk' dan elakkan berkata 'jangan berdiri'. Memberi arahan kepada anak perlulah jelas dan positif.

Memang agak sukar untuk bertukar daripada kebiasaan kita. Tapi insya-Allah kalau kita ada ilmu dan keinginan untuk berubah insyaalah perkara baik akan dapat kita jadikan kebiasaan kita dalam mendidik anak-anak.

"Sayangi dan dekati anak-anak kita"

Wallahu'alam

1 comment:

mumu said...

wah seronok je bace ni. bole amalkan mase praktikal nanti.