Thursday, April 26, 2007

TIP 8: SUBURKAN MINAT ANAK

Setiap anak adalah individu yang unik. Mereka mempunyai minat dan kecenderungan yang tersendiri. Pada 1988 Howard Gardner seorang tokoh daripada Havard Universiti di Amerika Syarikat mengatakan bahawa kanak-kanak mempunyai 9 kecerdasan pelbagai (Multiple intelligence) iaitu:-

1. Pintar bahasa-mahir menggunakan bahasa, berkomunikasi, menulis karya dan menulis.
2. Pintar logik- matematik- mahir mengenal corak logik dan hubungannya,mahir dengan bentuk geometrik, kaitan antara maklumat dan proses kompleks.
3. Pintar ruang dan visual- melihat dan menggambarkan sesuatu objek dan membentuk imej mental. Contoh-Juru bina dan pemain catur. Berkebolehan menangkap warna, garisan, bentuk, ruang dan hubungan wujud dalam elemen-elemen tersebut.
4. Pintar bunyi, muzik atau irama- menangkap, membeza, menilai, mengubah lagu dan melahirkan muzik.
5. Pintar bumi dan alam- Kebolehan memerhati dan memahami persekitaran alam dan kehidupan ciptaan Allah- mahir mengklasifikasikan tumbuh-tumbuhan dan haiwan.
6. Pintar kinestetik- Mahir menggunakan tangan seperti pelukis, pengukir dan mekanik. Menggunakan tubuh badan bagi melahirkan idea dan perasaan seperti pelakon, ahli olahraga dan penari.
7. Pintar pergaulan atau interpersonal- kemahiran berhubungan dan berkomunikasi dengan orang lain. Memahami , simpati, empati dan ambil berat perasaan dan kepercayaan orang lain. Sensitif pada reaksi orang lain.
8. Pintar diri atau intrapersonal - Mengenal dan memahami diri sendiri dan bertindak mengikut kesesuaian.
9. Pintar kewujudan- peka pada nilai, moral dan kewujudan manusia(dunia dan akhirat). Selalu bertanya tentang kejadian manusia dan alam.


Sebagai ibu bapa kita seharusnya peka kepada kecenderungan anak. Mereka mungkin menunjukkan kecenderungan kepada satu atau lebih daripada kecerdasan di atas. Cara yang paling berkesan mengajar kanak-kanak adalah melalui menyuburkan minat mereka.

Sebagai contoh anak saya, Muhammad Firdaus memang sejak kecil agak lasak dan minat kepada aktiviti-aktiviti berbentuk fizikal. Ketika berumur 8 tahun dia mula menunjukkan minat terhadap sukan bola sepak. Memang banyak bola yang telah di beli. Kemudian dia suka mengenakan jersey bola, membeli ‘ keeper gloves” dan kasut bola kerana katanya dia bercita-cita untuk menjadi penjaga gol. Hampir setiap petang dia akan bermain bola sepak dengan kawan-kawannya.

Suami saya yang juga meminati sukan ini mengambil inisiatif menemani Muhammad ke stadium untuk menyaksikan perlawanan bola sepak. Ini menjadikan perhubungan mereka semakin rapat dan selalu berkongsi info tentang bola.

Walaupun saya tidak meminati sukan ini, sekali sekala saya sengaja menonton perlawanan bolasepak bersama Muhammad kerana cuba mendekati dan menunjukkan saya mengiktiraf minatnya.

Sesuatu yang menarik kemudian berlaku. Muhammad yang agak kurang minat membaca mula suka membaca suratkhabar (bahagian sukan) saban hari dan membeli majalah sukan setiap bulan. Berita sukan di television pun diikuti setiap hari. Jadi secara tak langsung dia banyak membaca dan ini dapat meningkatkan perkembangan bahasanya. Geografinya pun bertambah baik. Dia mudah ingat semua nama negeri dan stadiumnya.

Minat Muhammad sangat mendalam dalam bola sepak hinggakan apabila bermain playstation dia hanya main game bola saja. Katanya nak berlatih skil bermain bola sepak. Ini melegakan saya kerana dapat mengelakkan dia dari bermain permainan berbentuk ganas.

Sejak itu Muhammad mula agak serius dalam pelajaran dan menunjukkan peningkatan dalam keputusan peperiksaan. Mungkin kerana selalu diingatkan bahawa untuk menjadi pemain bola sepak yang berjaya dia juga harus cemerlang dalam akedamik.

Untuk mengenalpasti kecenderungan minat anak, buka ruang seluas-luasnya untuk mereka meneroka pelbagai bidang. Kemudian suburkanlah kecenderungan mereka dengan menunjukkan minat dan perhatian kita kepada kecenderungan mereka. Ini banyak membantu perkembangan emosi yang positif selain meningkatkan keyakinan mereka dalam kehidupan. Anak juga akan belajar dengan cara yang optimum melalui aktiviti yang diminatinya.

"Sayangi dan dekati anak-anak kita"

Wallahu'alam, sekian.

No comments: