Thursday, April 26, 2007

TIP 7: KEMAHIRAN MANUPULASI

Bayi dilahirkan dengan refleks gengaman yang sangat kuat sehingga boleh menampung berat badannya sendiri. Jika bayi diganggu dengan bunyi yang kuat atau pergerakan yang kasar secara tiba-tiba, refleks terkejut akan menyebabkan dia membuka jarinya seperti bintang. Refleks gengaman dan terkejut ini mestilah hilang sebelum kemahiran manupulatif diperolehi iaitu kebolehan menggunakan tangan dengan sengaja untuk melakukan pelbagai aktiviti temasuk menulis menggunakan pensil.

Perkembangan manupulasi tangan berlaku dengan pesat pada peringkat awal. Kemampuan fungsi tangan anak akan wujud bila sistem otak-sarafnya dibina secara bertahap-tahap. Lebih kerap fungsi-fungsi itu digunakan lebih eloklah pembangunan di tahap itu.

Oleh itu ibu bapa harus sentiasa peka pada tahap dan menyokong perkembangan mereka.
Menurut ahli teori Lev Vygotsgy (1978), orang dewasa dapat menyokong (scaffolding) seorang kanak-kanak untuk berkembang kepada tahap yang lebih tinggi. Vygotsky mengemukakan teori zone of proximal development- iaitu zon perbezaan di antara tahap atau kebolehan sediada kanak-kanak dan tahap lebih tinggi sedikit yang boleh dicapai dengan bantuan orang dewasa atau kanak-kanak yang lebih besar.

Sebagai contoh ibu bapa boleh menolong mempercepatkan refleks gengaman hilang dengan membuka jari anak satu per satu. Lakukan aktiviti dengan lagu atau nasyid , ianya mengembirakan bayi dan gengamannya akan hilang secara perlahan-lahan. Seterusnya rasakan tapak tangan anak dengan benda-benda yang mempunyai tekstur yang berlainan seperti kain yang berbagai jenis kain, kertas dan plastik. Kalau tidak perlu, anak tidak dipakaikan dengan sarung tangan atau sarung kaki sejak lahir supaya mereka boleh meneroka.


Perkembangan memegang bermula dengan menggunakan semua jari dan tapak tangan. Memberi bayi memegang objek yang berlainan juga akan menolong menguatkan otot jari dan tangan mereka.

Arwah emak saya gemar menggunakan lagu klasik untuk membantu anak melatih kemahiran manupulasi. Masih teringat antara lagu yang sering dinyanyikan iaitu:

Cekur dan gamit
Minta cekur beri kunyit.


Lagu ini dinyanyikan apabila anak sudah boleh membuka dan menutup tangan disekitar umur tujuh bulan. Anak diajar untuk membuka dan menutup tangannya mengikut lagu yang dinyanyikan dan ini membantu menguatkan otot-otot jari dan tangan anak. Kemudian anak dengan sendirinya akan mengaksikan tangannya setiap kali lagu ini dinyanyikan. Ianya merupakan aktiviti yang mengirangkan dan meningkatkan keyakinan diri anak.

Kanak-kanak peringkat ini sudah boleh memegang objek dengan tepat, mencapai objek dengan jari-jarinya dan memindahkan objek dari satu tangan ke satu tangan dengan mudah. Mereka boleh menggunakan sudu untuk makan dan makan sendiri makanan yang boleh dipegang misalnya biskut.

Apabila anak telah pandai menggunakan jari telunjuk disekitar sembilan bulan emak saya suka menyanyikan lagu:

Tun-tun nukut
Nukut dalam cupak
Mana tikus mondok
Menyorok di bawah ketiak



Lagu ini diaksikan oleh anak dengan mengetuk-ngetuk satu jari telunjuk ke tapak tangan yang satu lagi. Apabila habis lagu dinyanyikan emak akan mengeletek bawah ketiak anak supaya ia merasa geli dan ketawa. Selain dari itu anak juga digalakkan menepuk tangan dengan iringan lagu Tepuk Amai-Amai.

Selepas tahap ini, anak mula pandai mengutip benda-benda kecil. .Terdapat ibu bapa yang sering memarahi anak yang suka mengutip dan memasukkan apa sahaja ke dalam mulut. Apa yang sebenar berlaku adalah mereka sudah boleh menggunakan ibu jari dan jari telunjuk untuk mengambil sesuatu. Pencapaian kemahiran manupulatif yang hebat ini boleh dilatih dengan memberi anak makan sendiri makanan seperti kismis dan sayuran yang dipotong kecil.

Saya suka mengajak anak memetik suis lampu atau kipas apabila tiba tahap ini. Mereka juga boleh digalakkan bermain dengan bongkah. Walaubagaimanapun mereka masih belum boleh menyusun bongkah bertingkat.

Bila anak berusia 10 bulan, ada kalanya mereka dilihat seperti sengaja melepaskan barang yang dipegangnya. Kini otot-otot melepaskan gengaman sedang belajar bertugas bertentangan dengan otot-otot gengaman supaya kedua-dua otot yang berlainan bekerja bersama. Bermain memasukkan serta mengeluarkan mainan dari bekas dan memberi bayi bermain dengan objek yang berlainan akan menolong menguatkan otot jari dan tangan mereka.

Sekitar usia setahun, anak sudah boleh membaling benda dengan sengaja. Mereka sudah boleh membina menara dua bongkah, makan dan minum sendiri tanpa banyak tumpah.

Kemudian bila berusia 15 bulan, anak sudah boleh membina menara 3 bongkah, menyelak halaman buku dan memakai pakaian sendiri. Pergerakan motor halus ini terus berkembang dari bulan ke bulan seterusnya sehingga mereka boleh makan dan minum dengan cawan sendiri tanpa bantuan. Mereka juga gemar menconteng.

Kemahiran manupulasi tangan anak semakin matang apabila berumur 2 tahun. Mereka sudah boleh memakai stoking dan kasut, membuka dan menutup zip, menggerakkan pensil dengan baik serta memutar dan memulas.

Kemahiran memulas dan memutar adalah sesuatu yang sukar dan kita harus membenarkan anak-anak berlatih sebanyak mungkin kerana kemahiran ini akan menolong mereka melakukan banyak perkara seperti mengenakan butang, mengikat tali kasut dan menulis.

Anak saya, Muhammad 'Izzudin pada usia dua tahun mula menguasai kemahiran ini dan menjadikan dia sangat kreatif dan lebih berdikari. Dia suka membuka dan menutup paip air. Setiap kali ke bilik air, dia suka melakukan sendiri aktiviti ini.

‘Izzuddin juga sudah boleh membuka pintu yang bertombol bulat yang perlu dipulas. Kelakar juga. Saya sudah tidak senang bila berada di dalam bilik. Dia akan berusaha memanjat kerusi untuk membuka pintu. Sekiranya pintu dikunci, dia cuba mendapatkan anak kunci untuk membukanya.

Pada peringkat ini kita perlu menyediakan permainan yang dapat melatih kemahiran ini supaya menguatkan otot-otot jari mereka. Sediakan mainan yang ada tombol dan alat yang perlu dipusing atau dipulas. Beri anak pakai baju berbutang supaya mereka boleh mencuba mengenakan butang.

Kalau di taska kami digalakkan menggunakan barang terbuang dan terpakai. Botol-botol seperti botol ubat atau botol vitamin yang agak besar tudungnya sangat sesuai, selamat dan berguna untuk kanak-kanak. Mereka boleh berlatih kemahiran memulas dan memutar dengan membuka dan menutup tudung botol. Aktiviti begini akan menyokong perkembangan mereka untuk lebih maju. Mereka juga suka main jual-jual dan masak-masak dengan botol-botol ini.

Sekitar 2 ½ tahun anak sudah boleh mencucuk manik. Galakkan juga mereka menguntai manik dan membuat struktur yang lebih kompleks menggunakan mainan binaan. Sediakan juga kertas yang banyak dan pelbagai alat menulis, melukis dan mewarna.

Di taska, kami menggunakan tudung plastik tin susu formula atau kotak keras yang ditebuk lubang di sekelilingnya supaya kanak-kanak boleh menjalin tali masuk dan keluar lubang (lacing).

Kami juga membuat doh dari tepung yang diuli dengan sedikit minyak garam dan minyak. Pewarna makanan dicampurkan untuk mendapatkan warna yang menarik. Doh ini dapat digunakan berulang kali jika disimpan dalam peti sejuk dengan menggunakan bekas kedap udara. Bermain dengan doh membantu melembutkan tangan dan jari-jari anak apabila meramas,mengentel, menguli dan membentukkan doh mengikut kreativiti mereka. Ini adalah antara aktiviti yang paling digemari kanak-kanak.

Kanak-kanak di sekitar umur satu dan dua tahun yang didedahkan kepada aktiviti-aktiviti motor halus begini juga lebih cepat menguatkan koordinasi tangan dan mata mereka untuk persediaan menulis atau di panggil peringkat pratulis.

Peringkat awal tulis biasanya bermula di sekitar umur tiga tahun apabila kanak-kanak sudah boleh melukis imej yang boleh dikenali, menulis dengan sokongan dan menulis mengikut garis putus.

Setelah mencapai umur umur empat tahun kanak-kanak biasanya sudah boleh menulis tanpa sokongan. Ibu bapa mestilah lebih kreatif dan menjadikan aktiviti menulis sesuatu yang menarik dan dapat diaplikasikan dalam kehidupan seharian.

Saya suka melatih anak-anak membuat senarai barang-barang keperluan apabila ingin membeli- belah atau bercuti. Mereka juga digalakkan untuk berkarya seperti membuat buku skrap, menulis pantun, puisi, teka-teki dan cerita pendek.

Kesimpulannya kanak-kanak yang bebas meneroka dan diajar berdikari lebih awal akan lebih cepat memperolehi kemahiran manupulatif kerana mereka berpeluang menggunakan tangan dan jari mereka untuk melakukan pelbagai aktiviti seperti makan, memakai pakaian dan bermain. Ini akan juga meningkatkan koordinasi mata dan tangan dan mempercepatkan lagi kesediaan mereka untuk aktiviti menulis.

"Melentur Buluh Biarlah Dari Rebungnya"

Wallahua'lam. Sekian

No comments: