Thursday, April 19, 2007

TIP 3: KADANG KALA KANAK-KANAK TIDAK SUKA KEJUTAN

Kita seringkali merungut apabila anak tidak buang sampah, sidai tuala dan pelbagai perkara lain. Untuk menerapkan disiplin ianya hendaklah bermula dari peringkat awal. Perkara yang dapat menolong adalah dengan memastikan peralatan rumah contohnya tong sampah dan rak tuala sentiasa diletakkan di tempat yang sama supaya anak-anak tidak mudah lupa dan proses pengulangan berlaku dengan lebih banyak dan cepat. Membuat kejutan dengan sering mengalihkan tong sampah contohnya akan menyebabkan proses pengulangan terhenti dan tingkah lalu baik tidak dapat dikekalkan.

Ibu bapa juga haruslah menggalakkan anak-anak membuat sendiri kerja-kerja mengikut kebolehan mereka. Contoh anak yang sudah mula berjalan boleh diasuh untuk membuang sendiri lampin pakai buang selepas menyalin mereka. Pada mulanya kita perlu memimpin tangan mereka dan membawa mereka ke tong sampah dan menolong mereka.
Berikan ganjaran melalui pujian dan penghargaan ucapan terima kasih dengan segera dan berterusan. Jangan cepat berputusasa kerana anak memerlukan pengulangan yang banyak dan kemampuan mereka adalah berbeza, ada yang cepat dan ada yang lambat. Tetapi apabila budaya ini terhasil, ianya sangat memudahkan ibu bapa.

Teringat anak saya Mohammad ‘Izzuddin ketika berusia setahun lebih. Apabila budaya membuang lampin pakai buang dan sampah ke dalam tong sampah berjaya diterapkan dalam dirinya, kami harus berhati-hati. Apa sahaja kertas atau barang yang tidak disimpan akan dibuang di dalam tong sampah. Jadi sekiranya ada barang yang hilang, selalunya kami akan menjumpainya di dalam tong sampah.

"SAYANGI DAN DEKATI ANAK-ANAK KITA"

Wallahu'alam

No comments: