Thursday, April 19, 2007

TIP 1: ANAK LELAKI SEBAGAI PELINDUNG

Anak lelaki harus dididik dari kecil bahawa mereka mempunyai tanggungjawab yang besar di muka bumi Allah ini. Salah satu darinya adalah menjadi pelindung kepada kaum wanita.

Bagi memupuk sikap ini, anak saya Muhammad sejak berumur 4 tahun telah dididik untuk mengambil alih tugas abahnya bagi memastikan bahawa semua pagar, pintu dan tingkap ditutup sebelum masuk tidur apabila abah tiada di rumah.

Saya terlebih dahulu menceritakan bahawa orang lelaki adalah pelindung bagi kaum wanita kerana kekuatan fizikal yang Allah anugerahkan kepada mereka. Saya juga memberitahu bahawa Muhammad adalah lelaki paling besar bila abah tiada di rumah. Jadi dia mesti memastikan keselamatan ibu dan kakaknya.

Pada peringkat awal saya banyak membantu kerana keadaan fizikalnya yang masih kecil. Alhamdullillah, Muhammad lama-kelamaan sangat seronok dan ingin melakukan sendiri walaupun terpaksa memanjat menggunakan kerusi untuk menutup tingkap dan lampu.

Saya dapat merasakan tugasan ini telah sedikit sebanyak berjaya meningkatkan keyakinan diri Muhammad. Jadi setiap kali bila abah tiada dirumah, dia pun sangat sibuk memastikan semuanya selamat. Gelagatnya sangat menghiburkan tetapi kadang-kadang dia agak “ bossy” dan suka memerintah.

No comments: