Thursday, April 26, 2007

TIP 10:PERGERAKAN BERSILANG

Pergerakan bersilang sangat baik untuk pembangunan otak anak iaitu meningkatkan potensi otak kanan dan otak kiri secara seimbang.

Saya selalu melakukan aktiviti pergerakan bersilang dengan menyentuhkan kaki kanan dengan tangan kiri anak dan sebaliknya. Caranya adalah dengan membaringkan anak dalam keadaan terlentang. Pegang pergelangan kaki kanan bayi dengan satu tangan kita dan pegang pergelangan tangan kiri dengan satu lagi tangan. Sentuhkan jari-jari kaki kanan dan tangan kiri tadi. Ulang beberapa kali dan tukar kepada kaki kiri dan tangan kanan bayi. Lakukan dalam bilangan yang kecil kemudian tingkatkan bila anak sudah biasa. Berhenti sebelum anak penat. Elok sebelum mula beri anak minum air masak dulu.

Lebih mudah melakukan pergerakan ini sejak bayi kerana meraka belum banyak bergerak. Bersyukur kerana dapat mempraktikkan kepada anak ketiga saya Muhammad ‘Izzuddin sejak lahir lagi. Banyak kesan baik contohnya saya dapati dia bayi yang lebih tenang, tidak banyak meragam dan menunjukkan perkembangan yang baik secara menyeluruh. Saya selalu melakukan pergerakan ini apabila dia menangis dan kesannya adalah dia akan berhenti menangis. Anak-anak saya yang lain juga seronok melakukan pergerakan menyilang ini untuk adik mereka.

Kaedah ini saya gunakan juga untuk anak-anak di taska dan tadika terutama yang menghadapi masalah pembelajaran. Bagi anak-anak yang sudah besar mereka boleh melakukan sambil berdiri . Orang dewasa juga boleh menggunakan kaedah ini untuk meningkatkan potensi otak kita. Saya juga selalu melakukan pergerakan bersilang ini apabila mengantuk dan lemah badan.

Wallahu'alam. Sekian

No comments: